San Diego, Santa Monica, Los Angeles en Hollywood - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Sam Smits - WaarBenJij.nu San Diego, Santa Monica, Los Angeles en Hollywood - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Sam Smits - WaarBenJij.nu

San Diego, Santa Monica, Los Angeles en Hollywood

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Sam

10 Januari 2015 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Ik zit op dit moment in het vliegtuig van San Francisco naar Vancouver, en verlaat dus na 3 maanden dit land waar ik toch wel aan ben gehecht geraakt. Dit bericht schreef ik echter al in santa barbara, door omstandigheden kwam het er toen niet van om het te versturen.

Dit is dus mijn verslag over mijn tijd in het zuiden van Californië.

Vorige keer was ik net aangekomen in OB (Ocean Beach, San Diego) wat een bijzondere plek. In deze buurt van San Diego heb je het gevoel dat de sixties nooit zijn opgehouden. Ik hoorde de uitleg van een vaste klant in het Ocean beach hostel dat de hippie cultuur hier zo levendig was omdat er in Ocean beach precies twee "bewustheidslijnen" kruisen (ofzoiets). En plekken waar deze lijnen kruisen zouden de omstandigheden perfect zijn voor vrij en creatief denken. Nja dit soort zweverige praat weerspiegeld Ocean beach wel voor mij. En ondanks dat ik over veel dingen waarschijnlijk anders denk vond ik het een inspirerende plek om een tijdje rond te hangen.

Ik denk dat het goed is om soms even anders over dingen na te denken. Ik denk dat ik wel een beetje anders ben gaan kijken naar bezittingen en delen, sowieso door het reizen voor langere tijd. Ik was altijd iemand die erg gehecht is aan mn eigen ruimte en eigen spullen, maar door het reizen en het kijken op een andere manier laat ik dat wel los. Elke dag deel je je ruimte met een groep onbekende/bekende en er ontstaat een soort gezamenlijk gevoel waar in je er voor elkaar bent en met elkaar deelt. Het maakt daar in niet uit wie je bent, waar je vandaan komt of hoe lang je elkaar kent, iedereen is welkom. Dit gevoel van reizen en delen was voor mij erg sterk in Ocean Beach.

In San Diego heb ik veel rondgehangen bij het hostel maar ook heb ik de stad verkent en ben ik een dag gaan surfen. Na een tijdje in OB ging ik door richting LA. Maddie en Theresa die ik had ontmoet in het hostel reden met me mee. We gingen onderweg kamperen op het strand, ik had een tentje en een dekbed gekocht bij de thrift store en we hadden een kampvuur gemaakt maar toch heb ik weinig kunnen slapen door de kou. De grond was zonder matras best hard en koud en de volgende ochtend begon het super hard te regenen. Maarja wel een belevenis om zo zonder voorbereiding gewoon te doen. Ik heb het gevoel dat ik vaak te veel nadenk voor dat ik iets doe en dan mis je nieuwe ervaringen en avonturen.

Na een nacht in de kou was het fijn om aan te komen in het hostel in Santa Monica. Santa Monica is een van de steden die onder de "Greater los Angels area" valt. Het is een rijke strand stad. Moderne architectuur, de bekende Santa Monica pier, en luxe winkels. En dichtbij het vreemde Venice beach en The Getty centre museum. Ik wist dat Los Angeles groot was, maar het was nog veel groter dan verwacht. Ik besloot om het op te delen in 3 stops om een compleet beeld te krijgen. Na Santa Monica ging ik naar Los Angeles downtown, het originele centrum van het hele gebied, en daarna naar Hollywood.

Voor ik naar downtown ging hoorde ik vooral dat het daar gevaarlijk zou zijn en dat er eigenlijk niet zo veel te zien is. Maar na dat ik het heb gezien kan ik zeggen dat ik het daar niet mee eens ben. Ik vond het een erg authentiek en levendig deel van los Angeles. Super multicultureel en er gebeurt overal wel iets. Mn hostel was in een Armeense juweliersbuurt, In Little Tokyo sushi eten, op de Latijns Amerikaanse kleding markt rondkijken (ik was serieus de enige de enige blanke) en naar een los Angeles Clippers basketbal wedstrijd. Maar ik heb me geen moment onveilig gevoelt.

Hollywood is het deel van Los Angeles dat denk ik iedereen wel kent, the walk of fame, the Chinese theatre, the sunset strip, Beverly hills en de bekende letters tegen de berg. Allemaal wel leuk om te zien maar weinig authentiek en weinig spannend. Ik vond het wel bijzonder om de geboorteplaats van veel van mijn favouriete muziek hier te zien, Thelonious monster, Jane's addiction, Black flag en de Red hot chili peppers begonnen allemaal in Hollywood en omstreken. Maar vooral het hostel hier maakte mn verblijf in Hollywood echt speciaal.

Het was lastig om met kerst zo ver van huis te zijn, maar dit hostel met slechts 10 bedden voelde echt als een soort familie hier in Hollywood, de gasten maar eigenlijk vooral de medewerkers maken deze plek echt heel bijzonder. Op eerste kerstdag werden we wakker met allemaal een kadootje bij ons bed. En stond de staff al in de keuken om het kerst diner te maken. Gasten, vrienden of eenzame reizigers waren allemaal welkom en het was een hele leuke avond. Maar zoals het altijd gaat met reizen komt er weer een tijd om afscheid te nemen. Vandaag (26 december) ben ik dus doorgegaan naar Santa Barbara, ik ben onderweg om langs de kust naar San Fransisco re rijden, daar ga ik oud en nieuw vieren.

Dit verslag over het tweede deel van Californië ga ik nu meteen typen.

  • 11 Januari 2015 - 07:50

    Renee:

    He Sam. Gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt. . Stiekem ook wel een beetje jaloers hoor haha.
    Snap goed dat het met de kerst wat moeilijker was helemaal als je ons allemaal op de skype krijgt.
    Ga nog lekker genieten daar en veel ontdekken en kom met een volle rugzak met mooie herinneringen terug. Dikke kus van je tante en de rest x

  • 11 Januari 2015 - 08:53

    Mieke:

    Zó leuk om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt én wat het met jou doet. Het is weer een boeiend persoonlijk verslag. Ik kijk alweer uit naar het vervolg!
    Veel plezier in Vancouver e.o.

  • 11 Januari 2015 - 09:59

    Lian Smits:

    Beste, lieve, dear Sam,
    Dank je wel! Thanks!

  • 11 Januari 2015 - 10:38

    Marianne:

    Mooi Sam! Zo fijn dat het goed met je gaat en gaaf dat je ons deelgenoot maakt. Ik zie uit naar de rest! Veel groeten, Marianne & de rest

  • 11 Januari 2015 - 11:42

    Nel :

    Je komt terug als een wijzer mens!!

  • 11 Januari 2015 - 13:56

    Ine Huisman:

    Hallo Sam,

    Wat een mooie reisverslagen schrijf je. Geweldig om te lezen! Wat heb je al veel gezien en ook verschillende mensen ontmoet.
    En nu op weg naar een heerlijke skivakantie.
    Veel plezier.
    Hartelijke groeten van Willem, Ine, Jeroen, Dewi, Michiel en Naomi.

  • 11 Januari 2015 - 18:52

    Carla:

    fantastisch verslag, Sam!! Goed verwoord en wat een prachtige dingen maak je mee!
    Ik geloof echt dat je er een rijker mens van wordt en dat gun ik je ook van harte!!
    Ben kei trots op je!!!
    Geniet nog van wat je nog te wachten staat, dikke kus

  • 12 Januari 2015 - 11:29

    Annet:

    Hay Sam,
    Wat een mooie ontdekkingsreis! Leuk dat je je ervaringen met ons deelt.
    Je verhaal inspireert zeker mensen om een soort gelijke trip te ondernemen!
    Geniet van je laatste deel van je reis in Canada
    We blijven je volgen
    Warme groetjes uit Lelystad
    Annet, Jan Hein en Lisa
    And by the way....happy birthday

  • 14 Januari 2015 - 20:27

    Margriet :

    Dag Sam.
    Nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.En nog een mooie reis toegewenst.
    groet van Kees en Margriet.

  • 20 Januari 2015 - 13:09

    Nel :

    wanneer kom je terug???

  • 12 Februari 2015 - 18:03

    Olga:

    Leuk dat je zo open schrijft dat je door het reizen anders bent gaan denken over delen van spullen en ruimte (privacy). Ben ook heel benieuwd of dat gevoel 'vast te houden' is als je weer terug bent in Nederland.
    Jij maakt heel leuke dingen mee, ontmoet aardige mensen en ziet veel moois. Fijn dat we mee mogen genieten. En wat lief dat die mensen van het hostel zo hun best hebben gedaan hun gasten een kerstgevoel mee te geven. Super.
    Geniet nog van alles wat je meemaakt Sam. Doeiiii.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sam

Actief sinds 08 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1539
Totaal aantal bezoekers 4913

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2014 - 10 Februari 2015

Verenigde Staten en Canada

Landen bezocht: